Oblíbené příspěvky

úterý 17. května 2011

Hledá se vhodný bůh, zn. zahradník

Práce na zahradě mě plní blahem. Nějak ani nepotřebuju vidět, jak "řepa bují, salát hourá, kedlubna mi ploty bourá...". Samotná práce, pohyb a to, jak se na zahradě pořád něco děje, jak se mění každým dnem a je pořád plná překvapení...to je to, co mě na tom všem vzrušuje. A taky možnost pořád něco měnit, vymýšlet a studovat. Něco přebírám z knížek o permakultuře, ale to co je příliš komplikované si udělám po svém, nebo letos po svém a až na to budou podmínky, tak podle permakultury.


Občas nás naše přebujelé touhy dělat teď vše už jinak a dobře dostanou do komické nerozhodnosti.
Příklad – sekat nebo nesekat trávník. Argument PRO – byl by materiál na mulčování a do kompostu, co budem dělat s přerostlou trávou, stejně to nebude louka s velkým L a zazněla i představa, že
v přerostlé trávě se skrývají téměř démoničtí nepřátelé - mšice, plísně a kdo ví jaké hrůzy... Argument PROTI – krásně kvete. Skončilo to neroznodně. Trávník kvete dál, jen tam, kde už se chystal přerůst keře, jsem vyrazila se srpem. No co, "srpení" je také jedna z mých libůstek. Zbylé seno pak putovalo jako další vrstva na vznikající mulčovací záhony.
Další rozpor nám způsobili mravenci. Dělníci, o velikosti "lesní", se nám zabydleli u paty vnější
a vnitřní zdi sklípku. Slunce je tam celý den pěkně hřeje, uvnitř mají sucho a mezi tvárnicemi
i bezpečno. Jenže my si myslíme, že dům je především naše mraveniště, né jejich. Prý mohou i tvárnice narušit... Jak jim to teď po mravenčím vysvětlit a nezachovat se jako Páni tvorstva?
S blížícím se víkendem se už těším na další vzrůša, která na mě na zahradě čekají.
V sobotu vyrazíme na náš první letošní farmářský trh na Dobříši a já tajně doufám, že tam ulovím i nějaké zajímavé sazenice.


Zatím mám v půdě tato semínka: 3 různobarevné ředkvičky, 3 barvy mrkve, 3 druhy salátů, 2 druhy cibule, hrách, pruhovanou řepu, měsíček, afrikán a česnek - trojice aromatických ochránců ;-), jahody a loňskou statečnou pažitku, exotickou jedlou chryzantému. Na balkóně se objevily truhlíky s tímto osazenstvem: máta, yzop, meduňka, smil, oregano a tymián.  V práci na zítřejší transport čekají první rajčata - přebytek od kolegy (ani netuším, jaký druh to je ;-)))
O víkendu začnu sít dýně.
Už abych si někde zřídila oltáříček pro ochránce zahrady a úrody. V tomhle nevyzpitatelném počasí by byl více než potřeba. Zatím to letos na jaře nezvládli ořechy, wistarie a víno. Přízemní mrazíky úřadovaly nějak výš než je v jejich kompetenci.

Božíčku Zahradníčku opatruj mi úrodičku.

Žádné komentáře:

Okomentovat